Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

The Proposal of Developmental Stage-Specific Achievement Indicators for Self-Care and Peer Support in Food Allergy Management

SHINTAKU, Yumiko Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
KAMIMURA, Hiroko Faculty of Education, Okayama University Kaken ID publons
TSUSHIMA, Aiko Faculty of Education, Okayama University researchmap
TAKASE, Atsushi Faculty of Education, Okayama University
Published Date
2025-02-28
Abstract
 食物アレルギーのある子が健康で安全に過ごすためには,本人が必要なセルフケアを身につけることに加え,周囲の子が食物アレルギーについて理解し,適切に支援できる環境づくりが重要である。そのため,食物アレルギーに関する指導は,食物アレルギーのある子だけでなく,ない子に対しても発達段階に合わせて実施することが求められる。
 そこで本研究は,各発達段階で子供に必要なセルフケアとピアサポートのスキルを包括的かつ具体的に整理し,指導の一助となる「食物アレルギーのセルフケアとピアサポートに関する発達段階別到達指標」を提案する。指標の作成時には,教員が疾患の特徴や子供の実態を踏まえて指導するため,学校生活における具体的なスキルとなるように表現を工夫した。
Keywords
食物アレルギー
発達段階
セルフケア
ピアサポート
慢性疾患
Note
研究論文 (Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
JaLCDOI